10 May 2014

Responsibility is NOT superiority / Responsabilidad NO es superioridad




Assalamu Alaykum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuh


The Qur'anic verse: "Men shall take care of women with what God has bestowed on the former" (4:34) does not state a 'superiority of man over woman, rather it explains the "responsibility" of a man for sustaining the family. Since the woman is physically restricted from earning a living during the late stage of her pregnancy and the first year -or more- of her child's life, it is essential to show who is responsible for supporting the wife, mother and the children. The Quran says:


"And it is incumbent upon him who has begotten the child to provide fairly for their (mother and child) sustenance and clothing." (2:233)



This is the "care" that is mentioned in that previous verse of the Quran (4;34). In Arabic, the verb (qama) with the preposition ('ala) means, "take care of". The man has to carry on his responsibility of providing the sustenance of his divorced wife during a certain period (65: 6-7), as it has been mentioned earlier. 

But this responsibility of taking a care of 'qawama,' is within the family as the Qur'anic verse shows clearly, and cannot be extended to be a general rule in the whole society. 
Besides, the man's obligation to support the family does not contradict or restrict the woman's right to work if she likes to do so, and a coordinated timetable for both spouses can be reached after a constructive discussion that ends in mutual consent. 
When a man does not work and cannot secure for himself and his family a decent living for any reason, he cannot assume 'qawama' just because he is related to the gender of men. 
However, his wife who works and earns money and secures for the whole family its needs should treat the non-workingman respectfully. Each believer- male or female- has to observe the divine teachings in mutual relations, whether one may be more or less powerful. This is the main difference between a God-conscious society and a jungle of selfish materialist.

A view that makes a man superior to a woman because he is physically 'stronger' lack the support of the Quran and authentic Sunna. The divine sources mention 'care' and 'responsibility' within the family, but not superiority. Muslim men and women are equal in their individual and social responsibilities. They have to support each other in maintaining human rights and attaining moral and material development of each and of the whole society, being in charge (protectors) of one another and of the whole society "awaliya", and enjoining the doing of what is right and forbidding the doing of what is wrong. (9:71)




El verso Coránico: "El hombre debe cuidar de la mujer con lo que Dios le ha otorgado al primero" (4:34) no afirma una "superioridad" del hombre sobre la mujer, más bien explica la "responsabilidad" de un hombre de sustentar la familia. Ya que la mujer está físicamente restringida de ganarse la vida durante el último periodo de su embarazo y el primer año -o más- de la vida de su hijo, es esencial mostrar quien es responsable de apoyar a la mujer, madre y a los niños. El Corán dice:

"Y es obligatorio sobre él que engendró al niño proveer justamente sus (para la madre y el niño) sustento y ropa." (2:233)

Este es el "cuidado" que es mencionado en ese verso anterior del Corán (4:34). En Arabe, el verbo (qama) con la preposición ('ala) significa, "cuidar de". El hombre tiene que llevar a cabo su responsabilidad de proveer el sustento de su mujer divorciada durante un cierto periodo de tiempo (65:6-7),  como fue mencionado antes.
Pero esta responsabilidad de cuidar de "qawama", es entre la familia tal y como el verso coránico muestra claramente, y no puede ser extendido como una regla general en toda la sociedad.
Además, la obligación del hombre de apoyar a la familia no contradice ni restringe los derechos de la mujer de trabajar si ella quiere hacerlo, y un horario coordinado para los dos puede llegar después de una discusión constructiva que acabe en consentimiento mutuo.
Cuando un hombre no trabaja y no puede asegurar para el mismo ni para su familia una ganancia decente por cualquier razón, no puede asumir "qawama" simplemente por que está relacionado con el género masculino.
Sin embargo, su mujer que trabaja y gana dinero y asegura para la familia complete sus necesidades debería de tratar al hombre no trabajador con respecto. Cada creyente -hombre o mujer- tiene que cumplir las enseñanzas divinas en la relación mutua, tanto si uno pudiera ser mas o menos poderoso. Esta es la mayor diferencia entre una sociedad que es consciente de Dios y una jungla de materialistas egoístas.

Una vista que hace a un hombre superior a la mujer es porque él es físicamente 'más fuerte' le falta el apoyo del Corán y la auténtica Sunnah. Las fuentes divinas mencionan 'cuidado' y 'responsabilidad' entre la familia, pero no superioridad. Los hombres y mujeres musulmanes son iguales en sus responsabilidades individuales y sociales. Tienen que apoyarse el uno al otro en mantener los derechos humanos y en alcanzar el desarrollo moral y material de cada uno y los que toda la sociedad, estando a cargo (protectores) los unos de los otros y toda la sociedad "awaliya", y disfrutar haciendo el bien y prohibir hacer lo que está mal. (9:71)









Aishah Aish

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